
Vastuulliset liikelahjat
Ekologisia, kestäviä ja eettisiä ratkaisuita.
Lähtökohdat
Tunnistamme, että mainos- ja liikelahja-ala vaikuttaa ympäristöön erityisesti tuotteiden valmistuksen, kuljetusten ja pakkausten kautta. Pienikin yritys voi tehdä vastuullisia valintoja ja ohjata asiakkaita kohti kestävämpiä ratkaisuja.
Tavoitteet
- Vähentää omaa hiilijalanjälkeä arjen toiminnassa.
- Edistää kestävien, kierrätettävien ja sertifioitujen tuotteiden käyttöä asiakkaiden kampanjoissa.
- Kehittää toimintaa sosiaalisesti ja taloudellisesti vastuulliseen suuntaan.
Toimenpiteet - Ympäristö
- Suositaan ekologisia ja sertifioituja tuotteita (esim. OEKO-TEX, GRS, FSC, AWARE™).
- Tarjotaan asiakkaille vaihtoehtoja, joissa on kierrätysmateriaaleja tai jotka ovat pitkäikäisiä.
- Vähennetään kertakäyttöistä pakkausmateriaalia, suosimalla kierrätyspahvia ja uudelleenkäytettäviä pusseja.
- Oma toiminta: sähköinen laskutus, asiakirjojen digitaalisuus, etätapaamiset ensisijaisesti.
- Pienennetään liikkumisen päästöjä suosimalla joukkoliikennettä ja kimppakyytejä sekä optimoimalla toimituksia.
Toimenpiteet - Sosiaalinen vastuu
- Valitaan toimittajia, jotka noudattavat työehtoja ja ihmisoikeuksia (Code of Conduct, BSCI, Sedex).
- Toimitaan reilusti asiakkaita ja yhteistyökumppaneita kohtaan.
- Viestitään asiakkaille avoimesti tuotteiden alkuperästä ja materiaaleista.
Toimenpiteet - Taloudellinen vastuu
- Hinnoittelu läpinäkyvä ja reilu.
- Kehitetään liiketoimintaa pitkäjänteisesti niin, että se tukee yrittäjän toimeentuloa ja paikallistaloutta.
- Tuetaan paikallisia alihankkijoita ja palveluntarjoajia mahdollisuuksien mukaan.
Seuranta ja kehittäminen
- Ohjelmaa tarkastellaan kerran vuodessa.
- Tavoitteita ja toimenpiteitä päivitetään kysynnän, asiakaspalautteen ja uusien vastuullisuustrendien mukaisesti.
- Pienetkin onnistumiset dokumentoidaan ja kerrotaan asiakkaille.
Lisätietoja
Janne Laitinen | janne.laitinen@blommagroup.fi