Vastuulliset liikelahjat

Ekologisia, kestäviä ja eettisiä ratkaisuita.

Lähtökohdat

Tunnistamme, että mainos- ja liikelahja-ala vaikuttaa ympäristöön erityisesti tuotteiden valmistuksen, kuljetusten ja pakkausten kautta. Pienikin yritys voi tehdä vastuullisia valintoja ja ohjata asiakkaita kohti kestävämpiä ratkaisuja.

Tavoitteet

  • Vähentää omaa hiilijalanjälkeä arjen toiminnassa.
  • Edistää kestävien, kierrätettävien ja sertifioitujen tuotteiden käyttöä asiakkaiden kampanjoissa.
  • Kehittää toimintaa sosiaalisesti ja taloudellisesti vastuulliseen suuntaan.

Toimenpiteet - Ympäristö

  • Suositaan ekologisia ja sertifioituja tuotteita (esim. OEKO-TEX, GRS, FSC, AWARE™).
  • Tarjotaan asiakkaille vaihtoehtoja, joissa on kierrätysmateriaaleja tai jotka ovat pitkäikäisiä.
  • Vähennetään kertakäyttöistä pakkausmateriaalia, suosimalla kierrätyspahvia ja uudelleenkäytettäviä pusseja.
  • Oma toiminta: sähköinen laskutus, asiakirjojen digitaalisuus, etätapaamiset ensisijaisesti.
  • Pienennetään liikkumisen päästöjä suosimalla joukkoliikennettä ja kimppakyytejä sekä optimoimalla toimituksia.

Toimenpiteet - Sosiaalinen vastuu

  • Valitaan toimittajia, jotka noudattavat työehtoja ja ihmisoikeuksia (Code of Conduct, BSCI, Sedex).
  • Toimitaan reilusti asiakkaita ja yhteistyökumppaneita kohtaan.
  • Viestitään asiakkaille avoimesti tuotteiden alkuperästä ja materiaaleista.

Toimenpiteet - Taloudellinen vastuu

  • Hinnoittelu läpinäkyvä ja reilu.
  • Kehitetään liiketoimintaa pitkäjänteisesti niin, että se tukee yrittäjän toimeentuloa ja paikallistaloutta.
  • Tuetaan paikallisia alihankkijoita ja palveluntarjoajia mahdollisuuksien mukaan.

Seuranta ja kehittäminen

  • Ohjelmaa tarkastellaan kerran vuodessa.
  • Tavoitteita ja toimenpiteitä päivitetään kysynnän, asiakaspalautteen ja uusien vastuullisuustrendien mukaisesti.
  • Pienetkin onnistumiset dokumentoidaan ja kerrotaan asiakkaille.

Lisätietoja

Janne Laitinen | janne.laitinen@blommagroup.fi